Thursday, September 27, 2012

Usrah Tajuk Uzlah




Usrah Dppk Tambun semalam telah membincangkan tajuk 'uzlah' dipimpin oleh naqib Ustaz Harmain. Uzlah bermaksud mengasingkan diri iaitu mengasingkan diri dan meninggalkan masyarakat, kawan atau sebarang tanggungjawab yang menjadi rutin hidup dalam tempoh tertentu.

Dalam konteks waqi' negara kita, kurang bijak sekiranya konsep uzlah digunapakai untuk mengasingkan diri dari terlibat dalam sebarang aktiviti jamaah, politik dan demokrasi. Ada sebahagian jamaah menguzlahkan pendekatan mereka daripada politik dan pilihanraya kerana beranggapan tidak syarie. Dalam kaedah fiqh "mala yatimmul wajibu illa bihi fahuwawajibun" yang bermaksud sesuatu perkara yang tidak dapat disempurnakan sesuatu yang wajib melainkan dengannya,maka ia menjadi wajib.

Meninggikan syariat Islam adalah wajib, maka melalui jalan pilihanraya adalah cara untuk mendapatkan kuasa meninggikan syariat Islam. Pilihanraya telah menjadi satu kewajiban dalam konteks negara Malaysia. Cara lain adalah rampasan kuasa. Islam tidak ajar cara rampasan kuasa, melainkan Umno BN yang telah menjadikannya tradisi seperti rampasan kuasa di Perak dulu.

Dulu kini selamanya bersama Islam..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails